LFO – 8 oktober – bijdrage studium generale

studiumgenerale

Voordracht over copyright
als onderdeel van studium generale 2009
Flip Bool – lector fotografie
8 oktober 2009
akv | St. Joost ‘s-Hertogenbosch
Onderwijsboulevard 256 – bollenkamer K12 – 12.00 u

Toelichting bij het thema
Natuurlijk is copyright een hot issue, juist vanwege internet. Vooral een jonge generatie lijkt de verspreiding van muziek en films bijna als een geboorterecht te zien en laat zich die vrijheid niet zomaar afnemen. Er lijkt tegelijkertijd sprake van een tegenstelling tussen een kleine intellectuele en artistieke avant-garde die voorstelt copyright geheel af te schaffen en een ondernemerslobby die het copyright stelselmatig lijkt te willen uitbreiden. Dit werd onder meer duidelijk in films als Good Copy Bad Copy en RiP: A Remix Manifesto, die vorig jaar de publieksprijs op het IDFA won. In beide films was aandacht voor het werk van remix en mash-up muzikant GirlTalk, wiens werk net als dat van bijvoorbeeld Kutiman uit vele fragmenten van andere songs bestaat. ‘A lawsuit waiting to happen’, aldus de NY Times. Berucht is in dit verband de Walt Disney Company, die zelf weliswaar de meeste van haar karakters kopieerde naar 19e– en vroeg 20e-eeuwse voorbeelden, maar er met het verstrijken van de tijd steeds weer in slaagt Mickey en de anderen buiten het publieke domein te houden door geslaagd lobbywerk bij de Amerikaanse overheid. Niet voor niets bestaat het Mouse Liberation Front. Dat het oppassen is met Mickey Mouse en Donald Duck ondervond ook de kunstenaar Dennis Oppenheim, toen hij de stripfiguurtjes gebruikte in zijn sculptuur Virus. Verwijderen en vernietigen was het dwingende devies van de Walt Disney Company. Iets vergelijkbaars overkwam studenten Media Design van het Piet Zwart Instituut vorig jaar, toen ze een plug-in voor Firefox uitbrachten die gebruikers van Amazon doorverwees naar sites waarop vergelijkbare waar gratis te downloaden was. Conceptueel een spannend idee, maar vanwege juridische druk werd de plug-in al snel verwijderd.

Is copyright in onze tijd nog een terechte bescherming van intellectueel eigendom? Is er sprake van censuur wanneer in een samenleving het merendeel van de artistieke uitingen in bezit is van enkele multinationals? Leven we opnieuw in een tijd van iconoclasme vanwege het verbod op het maken van bepaalde beelden? Is het een legitieme of zelfs noodzakelijke reactie underground te gaan, Anonymus, om met guerrillatactieken tegenwicht te bieden? Zo ja, welke vormen van artistiek terrorisme zijn er mogelijk?

meer informatie over studium generale?

Reacties zijn gesloten.